Tuesday, April 6, 2010

meie (täna) tööd ei tee

Alles see oli, nädal või paar tagasi, kui metrootöötajad (Pariisis) streikisid. Nüüd siis on jälle raudteelaste kord. Tegemist sel aastal juba kolmanda (viimati 23. märtsil) SNCF (Prantsuse Riiklik Raudtee) palgaliste tööseisakuga ning põhjuseks nagu alati rahulolematus palkade, töötingimuste, värbamispoliitikaga..

Streigiga kaasneb, nagu arvata võib, suur kaos ja peavalu reisijatele, sest siin bussiliiklust sisuliselt ei eksisteeri ning põhiliseks transpordivahendiks ongi rong. Tänu kiirrongidele elavad paljud inimesed oma töökohast (nt Pariis) paarisaja km kaugusel, väikesemas linnas, kus elutingimused paremad. Pole ju sisuliselt vahet, kas sõidad tööle tund rongiga või istud selle aja ummikutes või seikled metroos. Lähed koju, maale (sest kõik mis Pariisist väljapoole jääb on province) kus õhk puhtam, elutempo rahulikum ja hinnatase ka madalam.
Kuna Lille'st Pariisi on vaid tund TGV-ga (train à grande vitesse, ehk kiirrong) siis tänu sellele elab ka siin suur hulk pealinnas töötajaid ning just see selgitab ka suurt kinnisvarahindade (eriti üüri) tõusu.

Õigus streikida on töötajatele põhiseaduse poolt lubatud. Kasutavad seda aga peamiselt riiklike kompaniide alluvad, kuna neid ei ole võimalik vallandada. Mis siis viga vinguda ja nõuda, ise midagi muutmata kui hirmu töökaotuse ees pole. Erasektoris vähenesid streigid pärast ühis/suurkoondamist võimaldavat seadust. Mida väiksem on firma, seda vähem on ka streike.

Muidugi väljendavad oma rahulolematust ka teised, neist aktiivsemad on põllumehed, õpetajad, meditsiinitöötajad ja rahvusliku lennukompanii Air France palgalised, aga nende streigid mõjutavad väiksemate inimhulkade igapäevaelu (ja harvemini).

Siinsete tööseisakute taga on põhiliselt ametiühingud, mis on väga tugevad ja mõjuvõimsad. Nemad peavad firma juhtkonnaga läbirääkimisi ja tõmbavad niite.

Tegelikult on suur osa neist muudatustest, mida üritatakse läbi viia, (minu jaoks) täiesti normaalsed ja loogilised, kuna paljud tingimused on väga ammusest ajast, mil töö iseloom oli hoopis teine kui tänapäeval. Nt rongijuhid, kes tänu automaatikale ei pea enam pooltki niipalju vaeva nägema ja tänu millele on nende elukutse oluliselt lihtsam.
Aga seda ei taheta muidugi näha, sest kes ikka vähemaga tahab leppida?

Majandusele ei mõju see just kuigi hästi, sest streigid põhjustavad igal aastal lausa miljonitesse eurodesse ulatuvad kahju. Aga no eks see ole vaid üheks neist mitmest ebaökonoomilisest seadustäitmisest.

Siiski on tekkinud ka väike vastuliikumine: Stop la Grève ehk Aitab Streikidest. "Vastu korduvatele manifestatsioonidele, minimaalse teeninduse poolt; kodanikualgatus streigiliikumiste standardiseerimise vastu, mis on liiga tihti manipuleeritud politiseeritud ja egoistlike ametiühingute poolt" seisab nende kodulehel.
Mulle tundub, et tegemist on parempoolsete liikumisega, Sarkozi toetajatega, sest oli ju üks tema valimislubadusi tagada seadusega streikide ajal minimaalne teenindus. Kuigi see on "ära tehtud", pole aga reaalsuses alati tagatud ning seega võib seadust poolenisti läbikukkunuks lugeda.

Varahommikustest uudistest kuulsin, et tänasest streigivad lisaks raudteelastele (kes ei suutnud kokkulepet saavutada) ka väikelaste päevahoiu töötajad (kasvatajad), kes on nn "odavsõimede" vastu ja perearstid, kes soovivad õigust tõsta visiiditasu 23-le eurole.

Hõissa ja trallalaa!

2 comments:

  1. Hmm, k2isin siin paar p2eva tagasi just perearstil ja maksin selle eest visiiditasu 22 euri, ei tea kas kogu see streigijura on siis selleks, et visiiditasu t6stetaks 1 euro v6rra, see oleks nii prantslaslik, hehe :)))
    Tegelikult on perearstidel erinevad visiiditasud, s6ltuvalt regioonist v6i mis iganes X faktorist.
    Aga see viimane rongijuhtide streik oli minu arust tingitud sellest, et hiljuti sattus yks rongijuht t88postil olles rynnaku ohvriks vms..
    C'est la vie en France! ;-)

    ReplyDelete
  2. Osad perearstid pidid juba praegu 23-eurost tasu võtma, et tahavad seda nüüd seaduslikuks lihtsalt teha. Väga prantslaslik jah selline asjaajamine. No aga muidu neil ametiühingulistel ju ei olekski tööd :)
    Ma seda rünnaku-versiooni pole kuulnud ega lugenud kuskilt. Selle teooria järgi peaks siis peagi ees terendama ka bussijuhtide streik, sest eelmisel nädalal pandi ju Pariisi eeslinna(de)s buss põlema ja teisi rünnati.

    ReplyDelete